Naudinga
6 --- 16
Techninė informacija
Įvadas
Atviros pavaros yra naudojamos daugelyje įrengimų tipų (pav. rotacinė degimo krosnis). Skirtingai nuo uždarų pavarų, kurios tepamos panardinimo ar cirkuliacinių sistemų pagalbą, šios pavaros naudojamos tuomet kai toks tepimo būdas yra nepraktiškas ar neekonomiškas. Tokios atviros pavaros gali būti tepamos užpurškimu ir retais intervalais. Kai kuriais atvejais gali būti naudojamas ir nenutrūkstamas tepimas su pilna cirkuliacijos sistema ir pakartotinai naudojamos alyvos filtravimu.
Trys dažniausiai sutinkami nenutrūkstami tepimo metodai yra taškymas, pavaros nardinimas ar su slėgiu. Pirmieji du metodai yra susiję su pavaros panardinimu tepimo produkto rezervuare ar karteryje. Slėgio sistemą sudaro nepriklausomai veikiantis siurblys, kuris siurbia tepimo produktą iš talpos ir išpurškia virš dantračio. Nuolatinio tepimo būdai yra panašūs į uždarų pavarų tepimą. Kadangi atviros pavaros paprastai yra didelės ir juda lėtai, todėl reikalingas labai aukšto klampumo tepimo produktas. Dauguma atvirų pavarų, nepriklausomai nuo tepimo metodo, turi santykinai nedidelį uždarumą.
Nutrūkstami metodai gali labai skirtis tarpusavyje. Kai kurie gali naudoti automatiškai nustatomus sutepimo intervalus, tuo tarpu kiti gali būti valdomi rankiniu būdu. Tepama gali būti ir rankiniu būdu, tepimo įrankiais ar centrinėmis tepimo sistemomis.
Atviros pavaros tepimą įtakojantys faktoriai
Stora tepalo plėvelė būna tik jo panaudojimo pradžioje. Tačiau, dėl spaudimo ši plėvelė labai greitai plonėja tol kol ant metalo paviršių ji tampa mikroskopiškai plona, praktiškai skaidri. Didžiąją dalį laiko, visgi, atvirų pavarų įrenginiai veikia plonos plėvelės ar "ribinio" tepimo sąlygose. Ribinėse sąlygose nepaprastai plona plėvelė turi atlaikyti metalinių krumplių paviršių pratrynimą ar perspaudimą.
Plėvelės gebėjimas priešintis tokiam poveikiui priklauso, didžiaja dalimi, nuo klampumo ir pačio veiksmo, kuris vyksta tarp tepalo ir metalo paviršiaus. Suformuota plėvelė turi taip stipriai prikibti prie danties paviršiaus, kad metalo-metalo kontaktas (ir atsirandantis dėvėjimasis) būtų minimalus.
Su tinkamu ribiniu tepimu dėvėjimasis gali būti laikomas nereikšmingo dydžio. Kai tepimas nėra tinkamas, dėvėjimasis vyksta visame danties paviršiaus plote.
Tačiau, dėvėjimasis paprastai iš pradžių pastebimas kaip siaura juostelė danties viršūnės, su būdingomis žymėmis, paviršiuje ir palaipsniui atsirandančiu likusioje paviršiaus dalyje. Šis darinys paprastai iš pradžių pastebimas varomosios pavaros krumpliaračio dantų viršūnėje ir kartais yra lydimas pastebimo dėvėjimosi prie varančiosios pavaros dantų šaknies. Per didelis dėvėjimasis sukibimo vietose kartais suformuoja keterą varomosios pavaros dantyje ir, atitinkamą griovelį, vairančiosios pavaros dantyje. Taip yra todėl, kad varomosios pavaros dantračio paviršiuje slydimas visada vyksta į danties vidurį ir nuo jo vidurio varančiosios pavaros dantračio paviršiuje. Danties vidurio linija eina per visą jo plotį. Ji yra svarbiausia zona tepimui todėl, kad čia metalo nuovargis pasireiškia pirmiausia.
Su nedidelio kietumo dantračiais, kokie dažniausiai naudojami atvirose pavarose, metalas yra spaudžiamas varomojo dantračio vidurio linijos kryptimi, formuodamas keterą. Varančiojo danties metalas yra tempiamas nuo vidurio linijos ir todėl yra linkęs formuoti griovelį.
Kai krumpliaračiai turi santykinai skirtingus dantų skaičių, tai dėvėjimasis yra sukoncentruotas ties mažiau dantų turinčiu krumpliaračiu. Taigi, jei dėvėjimasis vyksta, tai paprastai jis yra didžiausias ant mažiausių dantratukų ir mažiausias ant didžiausių.
Kiti faktoriai įtakojantys atviros pavaros tepimą:
Temperatūra – Veikimo metu keičiasi darbinė temperatūra ir jos didėjimas didina tepalo takumą, lakumą, lašėjimą taip mažindama tepalo kiekį ant paviršių. Taigi aukštesnei temperatūrai reikia daugiau ir/ar didesnio klampumo tepalo ir atvirkščiai, kai temperatūra žemesnė – reikia mažiau bei mažesnio klampumo, kad tepalas lengvai pasiskirstytų paviršiuje.
Dulkės ir purvas – Dauguma atvirų pavarų veikia atvirame ore ar atvirose erdvėse todėl yra veikiamos dulkių ir purvo. Abrazyvinės dulkės gali nusėsti ant drėgno sutepto paviršiaus sukelti nekontroliuojamą dėvėjimąsį. Kai tepalo klampumas labai aukštas purvas gali kauptis ties danties šaknimi ir sudaryti labai kietus darinius, kurie padidina dėvėjimąsį bei sukelia lūžius.
Vanduo – Jeigu atviros pavaros veikia išorėje tai jas dažnai veikia lietus ir sniegas, o esant viduje drėgmė ar vanduo dėl gamybinių procesų. Tepalas privalo būti atsparus išplovimui bei apsaugoti nuo dėvėjimosi ir korozijos.
Tepimo būdas – Jis priklauso nuo naudojamo tepalo. Purškimui gali būti naudojamas pakankamai skystas tepalas kad lengvai tekėtų sistemoje, bei lengvai pasiskleistų paviršiuje. Taip pat ir naudojant rankinį tepimą. Bet kokiu atveju, tepalas turi būti klampus ir gana lipnus, kad priešintųsi suspaudimui tarp paviršių veikimo metu. Labai klampūs tepalai gali būti skystinami juos pašildant ar skiedžiant. Skiedžiami tepalai nevisada gali būti naudojami, nes išgaravus skiedikliui kartais jie tampa per kieti ir klampūs. Tepalai, kurie naudojami rankiniu būdu privalo būti pritaikyti įprastoms sąlygoms. Tepalai, kurie naudojami purškimui turi užtikrinti paviršiaus ploto padengimą. Purškimo kampas ir atstumas iki varomojo dantračio paviršiaus yra nepaprastai svarbus tepimo efektyvumui užtikrinti.
Apkrova – Pavaros dažnai veikia su perkrovomis, lėtai ir su smūgiais. Tokios sąlygos reikalauja tepalo su atitinkamomis veikimo savybėmis aukštame slėgyje.
Tepimo produkto savybės
Ribinio tepimo sąlygose tepalo savybės turi ypatingą reikšmę. Kai tepalo plėvelė siekia mikroskopinį storį jo sudėtis ir veiksmingumo savybės lemia tinkamą tepimą ir apsaugą nuo dėvėjimosi.
Klampumas – Veikimo metu, po pirmo sutepimo, išcentrinės jėgos traukia tepalą nuo dantračio paviršiaus į išorę. Jeigu tepalo klampumas per mažas – jo neliks ten kur jis reikalingas. Be to, takesnis tepalas yra lengviau išspaudžiamas iš dantų kontakto vietos ir labai greitai susidaro ribinės tepimo sąlygos. Atsižvelgiant į tai reikalingi didesnio klampumo ir lipumo tepalai.
Plėvelės atsparumas – Kadangi paviršius ilgą laiką saugo tik labai plona tepalo plėvelė, todėl ji turi užtikrinti ypatingai didelį atsparumą paviršių slydimui. Kitais žodžiais, plėvelė turi taip tvirtai sukibti su metalo paviršiumi, kad nebūtų pašalinta nuo paviršiaus veikiama aukštu danties paviršiaus slėgiu. Aukšto slėgio (Extreme Pressure (EP)) tepalai paprastai užtikrina ypatinga atsparumą didelės apkrovos ir temperatūros sąlygose. Atvirų pavarų tepalai, turintys šias savybes, suformuoja atsparias plėveles apsaugančias nuo dėvėjimosi ilgą laiką tarp sutepimų.
Atsparumas užteršimui – Atvirų pavarų tepalai privalo sudaryti ne tokią šlapią plėvelę, kad dulkės ir purvas prie jos neliptų. Tokia plėvelė saugos nuo abrazyvinio dėvėjimosi ir kietos masės formavimosi tarpuose tarp dantų. Be to, tepalo plėvelė turi būti atspari vandens poveikiui bei saugoti nuo korozijos.
Tepimo produkto parinkimas
Parenkant tepimo produktą visų pirma reikia atsižvelgti į jam keliamus pavaros gamintojo reikalavimus. Tai priklauso nuo klampumo parinkimo atsižvelgiant į aplinkos ir darbo temperatūrą bei tepimo būdo. UAB “P.Markevičius ir Ko” bendrovės specialistai yra pasiruošę padėti parinkti tinkamą tepimo produktą. Kontaktiniai telefonai: +370 685 27659, +370 687 75621.