Naudinga
6 --- 16
Ar svarbu yra rinktis alyvą pagal gamintojo rekomenduojamą kokybės ir/ar specifikacijos lygį?
Taip. Teisingas transmisinės alyvos veiksmingumo pasirinkimas užtikrins geriausią komponentų apsaugą.
Ką reiškia „SAE“ klampumo lygiai?
„SAE“ (Society of Automotive Engineers) yra automobilių inžinierių asociacijos „SAE“ klasifikacijos sistema suteikia galimybę suskirstyti variklines ir transmisines alyvas pagal klampumą. Ši sistema numato dvi galimas grupes: sezonines alyvas, turinčias po vieną klampos indeksą su raide W (nuo žodžio „Winter“) ar be jos, ir visasezonines alyvas, kurios žymimos abiem klampos indeksais. Transmisinių alyvų klasifikacijos indeksų galimi variantai: SAE 70W, SAE 75W, SAE 80W, SAE 85W, SAE 90, SAE 140, SAE 250 arba SAE 75W-80, SAE 75W-90, SAE 75W-140, SAE 80W-90, SAE 80W-140, SAE 85W-90.
Ką reiškia „EP“ raidės?
„EP“ reiškia ekstremalų slėgį ir yra siejama su priedu, naudojamu pavarų alyvose. Šis priedas yra skirtas apsaugoti transmisijos elementų metalinius paviršius nuo tarpusavio kontakto. Paprastai „EP“ priedų sudėtyje yra sieros ir fosforo. Šių elementų junginys veikia metalo paviršiuje, ekstremalaus slėgio ir padidėjusios temperatūros taškuose formuodamas minkštą apsauginį cheminį sluoksnį. Siera suteikia transmisinei alyvai būdingą kvapą.
Ar galima tarpusavyje maišyti sintetines ir mineralines transmisines alyvas?
Taip, bet žinokite, kad yra gaminamos dvi skirtingos sintetinių alyvų rūšys transmisijoms: polialfaolefinų (PAO) bazės ir polialkileno glikolio (PAG) bazės. „PAO“ sintetinė bazė, nors ir turinti žymiai geresnes savybes, gali būti maišoma su mineraline alyva. Iš tikrųjų, pusiau sintetiniai produktai dažnai yra sudaryti iš mineralinių ir sintetinių bazinių alyvų, todėl, aišku, jie privalo susimaišyti. „PAG“ sintetinė bazė nesusimaišys nei su „PAO“ sintetine, nei su mineraline alyva, todėl su šia sintetinės alyvos rūšimi reikia elgtis atsargiai.
Kas yra hipoido ašis?
Hipoidas (hipocikloido santrumpa) yra spiralinių kūginio tipo krumpliaračių jungtis, kurioje sukimosi ašys nesikerta. Jis paprastai yra naudojamas galinių ratų ašyje, galiniais ratais varomuose automobiliuose. Pagrindinio veleno krumpliaračio pakėlimas įgalina nuleisti hipoido pavarą žemiau ir sumažinti jos patekimą į kėbulo erdvę.
Ar reikalinga speciali alyva riboto slydimo diferencialui?
Taip. Kai jėgos paskirstymas tarp dviejų varančiųjų velenų tampa nevienodas (paprastai dėl skirtingų paviršiaus sąlygų (ledo, purvo ir pan.), kai varantys ratai prasisuka) riboto slydimo diferencialas sugeba efektyviai surakinti abiejų pusių velenus, vėl užtikrindamas vienodą jėgos perdavimą. Kai riboto slydimo diferencialo mechanizmas suveikia, didelė smūginė apkrova tenka sukibimo mechanizmui, kuriam yra būtina apsauga nuo paviršių kontakto ir dėvėjimosi. Netinkamos alyvos naudojimas neužtikrina tinkamo sukibimo ir gali sukelti vibraciją.
Kodėl savo klasikiniam automobiliui aš turiu naudoti transmisinę alyvą be „EP“ priedų?
Priklausomai nuo amžiaus, transmisinės alyvos be „EP“ gali būti naudojamos pavarų dėžėse ir galinėse pavarose. Dauguma iš jų turi daug fosforo-bronzos (sudėtinė dalis - varis) komponentų, kurie yra ypač jautrūs sieringiems ekstremalaus slėgio (EP) priedams. Siera aktyviai reaguoja su variu ir suardo pavaros krumpliaračių paviršių vientisumą.
Ar galima panaudoti „ATF“ skystį rankinėje pavarų dėžėje?
Tam tikrais specifiniais atvejais leidžiama naudoti „ATF“ skystį rankinėse pavarų dėžėse, bet tai galima daryti tik turint aiškius gamintojo nurodymus.
Ar gali viena pavarų alyva atitikti visus reikalavimus?
Tai priklauso nuo gamintojų ir modelių, bet labai dažnai atsakymas yra ne. Pavarų dėžės, pagrindinės pavaros, paskirstymo dėžės ir t.t. turi savo specifinių tepimo reikalavimų. Tinkamos alyvos specifikaciją apibrėžia projekto inžinieriai, kurie nustato koks alyvos tipas suteiks maksimalią apsaugą perdavimo komponentams. Dažnai pavyksta racionalizuoti ir sumažinti naudojamų alyvų skaičių, tačiau negalima teigti, kad yra viena stebuklinga alyva visiems atvejams.
Koks skirtumas yra tarp pavarų alyvos, „ATF“ ir „MTF“ skysčių ir kodėl kartais jie painiojami?
Paprastai tai yra bendros bazės ir atliekantys panašias funkcijas produktai, tačiau „ATF“ yra mažesnio klampumo su preciziškai tiksliomis frikcinėmis savybėmis.
Kas yra „MTF“ skystis ir kodėl jis naudojamas vietoj pavarų alyvos?
„MTF“ (mechaninės pavarų dėžės skystis) terminą naudoja kai kurie gamintojai, gal būt, galvodami, kad tai daug tikslesnis apibūdinimas nei „pavarų alyva“. Šis terminas neišskiria jokio veiksmingumo ar klampumo. Pavyzdžiui, „Volvo MTF“ nėra tas pats kas „Honda MTF“.
Kaip pavarų alyvos, „ATF“ ir „MTF“ klampumas atitinka variklio alyvos klampumą?
Pavarų alyvos ir variklių alyvos yra klasifikuojamos pagal 2 skirtingas klampumo klasifikacijos sistemas. 75W-90 pavarų alyva, pavyzdžiui, yra panašaus klampumo kaip 10W-40 variklio alyva. Teoriškai „ATF“ ir „MTF“ skysčiai gali būti bet kokio klampumo, kuris reikalingas gamintojui. Praktikoje „ATF“ skysčiai yra maždaug tokio pat klampumo kaip SAE 10W variklinė alyva ar ISO VG 32 hidraulinė alyva. „MTF“ skysčiai turi labai panašų, šiek tiek aukštesnį klampumą.
Kam reikalinga SAE 75W klampumo pavarų alyva, jeigu ji atitinka tik šalto paleidimo lygį ar ne?
Tikrai ne, pagal klasifikaciją ši alyva privalo turėti mažiausiai 4,1 cSt klampumą prie +100 oC plius atitinkamas savybes skirtas žemai temperatūrai. Jei panagrinėtume, pavyzdžiui, 75W-80 klampumo pavarų alyvą, turinčią atitikti abi specifikacijas, tai ji yra efektyvi, kaip 75W, žemoje temperatūroje plius atitinka abiejų specifikacijų reikalavimus prie +100 oC: minimalų 4,1 cSt klampumą, kaip SAE 75W ir 7,0 - 11,0 cSt, kaip SAE 80. Matome, kad SAE 80 leistinos klampumo ribos "dengia" SAE 75W klampumo apribojimą ir, klampos indeksui atitinkant 100, 75W-80 alyvos klampumas prie +100 oC būtų apie 9 cSt.
Ar gali viena pavarų alyva apimti keletą klampumo lygių, tokių kaip 75W-90, 80W-90 ar 90 ir kodėl?
Taip, gali. Klampumo lygiai nėra išskirtiniai, galima pagaminti pavarų alyvą su visasezoninės alyvos charakteristikomis, pavyzdžiui, atitinkančią ir SAE 75W, ir SAE 90 klampumo lygių reikalavimus. Visasezoninė alyva yra tiesiog alyva, atitinkanti daugiau nei vieną klampumo lygį.
Kodėl su kai kuriomis sintetinėmis pavarų alyvomis pradeda blogai persijunginėti senesnės ar didelės ridos pavarų dėžės?
Jei tai iš tikrųjų vyksta, gali būti, kad, apskritai, mažesnis sintetinės pavarų dėžės alyvos klampumas netinka senesnei ar pasidėvėjusiai dėžei.
Ar galima naudoti pavarų dėžėse variklinę alyvą, jei ji yra tinkamo klampumo ir turi pranašesnes savybes?
Variklinė alyva gali būti naudojama tam tikrose pavarų dėžėse, anksčiau tai daryti buvo įprasta. Šiuolaikinės variklinės alyvos gali atitikti pagrindinius API GL-4 pavarų apsaugos reikalavimus. Mažai tikėtina, kad klampumas gali būti problema, nes, pavyzdžiui, SAE 10W-40 variklinės alyvos klampumas apytiksliai atitinka SAE 75W-90 transmisinės alyvos klampumą. Transmisinių alyvų klampumo lygių sistema naudoja didesnius skaičius negu variklinių alyvų klampumų sistema, bet tai nereiškia, kad transmisinė alyva yra klampesnė.
Pranašumai?
Plovimo ir apsaugos nuo dėvėjimosi sistemos variklinėje alyvoje geriau veikia „lyginamosiose“ temperatūrose. Variklinė alyva yra numatyta trumpesniam veikimo laikui negu transmisinė alyva, nes visasezoninėse variklinėse alyvose naudojami klampumo modifikatoriai yra mažiau stabilūs mechaniniam poveikiui (šlyties įtaka alyvos kirpimui) nei tikrose transmisinėse alyvose ir todėl galimas didelis alyvos klampumo kritimas eksploatacijos metu. Jei jūs visgi galvojate apie tai, naudokite pačią atspariausią mechaniniam poveikiui variklinę alyvą arba iš pradžių pasitarkite su transmisijos gamintoju.
Užpildymas „nekeičiama“ alyva yra triukas ir ar tai nekenkia pavarų dėžei?
Tai nėra triukas, bet tai yra skirta "normalioms" veikimo sąlygoms. Tarkim turint modifikuotą variklį per transmisiją perduodama didesnė jėga, todėl gali išaugti dėvėjimasis ir cirkuliuojantis dilimo dalelių skaičius. Dilimo dalelių pašalinimui logiška būtų alyvą keisti periodiškai.
Žinoma, rūpestingiems naudotojams siūlome pasikeisti alyvą, net jei manoma, kad veikimo sąlygos nėra sunkios.